Держінформнауки про відновлення Державної програми прогнозування

Додаток до листа
Держінформнауки
від ___ ___ 2013 № ____

Інформація Державного агентства
з питань науки, інновацій та інформатизації України
до засідання Громадської ради при Держінформнауки

з питання «Про відновлення Державної програми прогнозування»

Нормативно-правові відносини у сфері проведення прогнозно-аналітичних досліджень регулюються законами України «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки», «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету», відповідно до якої «Наука та інновації» входять до переліку галузей економіки, щодо яких розробляються прогноз на середньостроковий період та програма розвитку, а також розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.10.2006 № 504-р “Про схвалення Концепції вдосконалення системи прогнозних і програмних документів з питань соціально-економічного розвитку України».

В Україні для створення правових, економічних і організаційних умов для прогнозування науково-технологічного розвитку та забезпечення його проведення на постійній основі виконувались дві державні цільові програми.

За результатами виконання Державної програми прогнозування науково-технологічного та інноваційного розвитку на 2004-2006 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1086, в основному вирішені методологічні та методичні питання щодо створення на державному рівні системи безперервних і незалежних прогнозно-аналітичних досліджень та запровадження сучасних методів їх проведення.

З урахуванням результатів Програми розроблено та схвалено Урядом законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки».

Через недофінансування (практично на третину запланованих коштів) та несвоєчасне надходження коштів на виконання Програми (перші видатки надійшли у IV кварталі 2005 року виконання Програми) на найважливішому «практичному» етапі оцінки потенційних можливостей промислового використання технологій зазначену Програму не вдалося виконати в повному обсязі.

Друга Державна програма прогнозування науково-технологічного розвитку на 2008-2012 роки була затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.2007 № 1118 та втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2011 № 704 «Про скорочення кількості та укрупнення державних цільових програм».

Мета Програми полягала у розробці єдиної системи прогнозно-аналітичних та стратегічних маркетингових досліджень науково-технологічного розвитку для підвищення ефективності державної політики у сфері наукової і науково-технічної діяльності, задоволення потреб державного та приватного сектору економіки в об’єктивних і комплексних прогнозах щодо науково-технологічного розвитку, формування конкурентоспроможного вітчизняного сектору наукових досліджень та розробок.

Запровадження постійно діючої системи прогнозування науково-технологічного розвитку передбачало проведення:

  • прогнозно-аналітичних досліджень – для визначення перспективних напрямів вітчизняного сектору наукових досліджень і розробок;
  • маркетингових досліджень – для визначення ринкового попиту на високотехнологічну продукцію та формування пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності;
  • моніторингу науково-технологічного розвитку з метою оцінки реалізації пріоритетних напрямів та внесення відповідних коректив.

У виконанні проектів Програми взяли участь науковці ВНЗ, наукових установ МОН (Держінформнауки) та НАН України.

Було розроблено Порядок проведення прогнозно-аналітичних досліджень та для ефективного управління виконання Програми сформовано Науково-технічну раду, до складу якої ввійшли представники заінтересованих установ і організацій. Також було визначено базову організацію виконання Програми – Український інститут науково-технічної і економічної інформації (УкрІНТЕІ), який має стабільний колектив кваліфікованих спеціалістів з досвідом роботи у попередній Державній програмі прогнозування та потужну матеріально-технічну базу.

Обсяги фінансування Програми

(тис. грн.)

Видатки держбюджету

2008 р.

2009 р.

2010 р.

2011 р.

2012 р.

Затверджені постановою Кабінету Міністрів України

1760

1150

1215

1780

1424

Фактично виділені,у т.ч. у % до затверджених

900

51

1000

87

0

0

570

32

0 *

* Постанова Кабінету Міністрів України від 11.09.2007 № 1118 втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2011 № 704.

За результатами проведених у рамках Програми досліджень (2008 – І півріччя 2011 рр. ):

  • розроблено відповідне методичне та програмне забезпечення для реалізації заходів Програми;
  • створено базу даних експертів, до якої ввійшли близько 700 учених, представників ЦОВВ, керівників підприємств, провідних фахівців науково-технологічної сфери, та проведено їх опитування у режимі on-line з використанням створеної на офіційному сайті УкрІНТЕІ рубрики «Форсайт-стратегічні маркетингові дослідження науково-технологічного розвитку»;
  • розроблено та затверджено наказом МОН України від 22.12.08 № 1180 “Порядок надання відомостей про основні результати виконання замовлення  на проведення наукових досліджень і розробок, проектних та конструкторських робіт, заходи щодо забезпечення їх практичного застосування та про підсумки моніторингу впровадження наукової (науково-технічної) продукції”, зареєстрований у Мін’юсті України 20.01.2009 за № 33/16049;
  • розроблено проект переліку пріоритетних тематичних напрямів наукових досліджень та науково-технічних розробок на період до 2015 року (затверджено постановою Кабінету Міністрів України  від 07.09.2011 № 942);
  • розроблено проект нової редакції Закону України “Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні” (прийнято 08.09.2011, № 3715-VI);
  • – розроблено проект переліку середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності загальнодержавного рівня на 2012-2016 роки (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2012 № 294);
  • – підготовлено щорічні аналітичні довідки для Кабінету Міністрів України про стан розвитку науки і техніки, результати наукової й науково-технічної діяльності в Україні, висновки і рекомендації яких є підставою для прийняття управлінських рішень щодо оптимізації структури фінансування науки України, напрямів підвищення результативності наукових досліджень і розробок, необхідності посилення відповідальності державних замовників за результативність наукових робіт.

Ефективність прогнозно-аналітичних та маркетингових досліджень при визначенні пріоритетів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності, а також необхідність їх проведення на постійній основі для своєчасного корегування зазначених пріоритетів підтверджуються даними моніторингу результативності наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та діяльності у сфері трансферу технологій, зокрема:

  • пріоритетні напрями розвитку науки і техніки та пріоритетні тематичні напрями наукових досліджень та науково-технічних розробок (38), сформовані на основі прогнозно-аналітичних досліджень, у 2012 році реалізовувалися у повному обсязі;
  • із 53 затверджених середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності загальнодержавного рівня у 2012 році профінансовано 34. Зовсім не реалізовувалися середньострокові пріоритети за стратегічним пріоритетом “Впровадження нових технологій та обладнання для високоякісного обслуговування, лікування, фармацевтики” та з мінімальним обсягом (1,7% від загального обсягу фінансування інноваційної діяльності) – за стратегічним пріоритетом “Широке застосування технологій більш чистого виробництва та охорони навколишнього середовища”. Прогнозно-аналітичні та маркетингові дослідження за цими напрямами були призупинені через закриття Програми;
  • із затверджених 105 середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності галузевого рівня у 2012 році профінансовано лише 27. Перелік зазначених пріоритетів формувався не на підставі результатів прогнозно-аналітичних досліджень, а за пропозиціями галузевих міністерств та відомств.

_____________________

Advertisements

About Юрій Пероганич

1961 року народження, одружений
Опубліковано у Uncategorized. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s